Receptors, N-Methyl-D-Aspartate

NMDA-receptorer

Svensk definition

En klass jonotropa glutamatreceptorer som kännetecknas av affinitet för N-metyl-D-aspartat. NMDA-receptorer har ett allosteriskt bindningsställe för glycin som måste vara upptaget för att kanalen ska öppna ordentligt, och en plats inuti själva kanalen som magnesiumjoner binder till på ett spänningsberoende sätt. Beroendet av positiv spänning för kanalens ledningsförmåga och ledningskanalens goda genomsläpplighet för kalciumjoner (och monovalenta katjoner) är viktiga för retningstoxicitet och nervcellsplasticitet.

Engelsk definition

A class of ionotropic glutamate receptors characterized by affinity for N-methyl-D-aspartate. NMDA receptors have an allosteric binding site for glycine which must be occupied for the channel to open efficiently and a site within the channel itself to which magnesium ions bind in a voltage-dependent manner. The positive voltage dependence of channel conductance and the high permeability of the conducting channel to calcium ions (as well as to monovalent cations) are important in excitotoxicity and neuronal plasticity.

Svenska synonymer

N-metyl-D-aspartatreceptorer Receptorer, N-metyl-D-aspartat

Engelska synonymer

Receptors, N Methyl D Aspartate NMDA Receptor-Ionophore Complex NMDA Receptor Ionophore Complex NMDA Receptor Receptor, NMDA NMDA Receptors N-Methylaspartate Receptors N Methylaspartate Receptors Receptors, N-Methylaspartate Receptors, N Methylaspartate Receptors, NMDA N-Methyl-D-Aspartate Receptor N Methyl D Aspartate Receptor Receptor, N-Methyl-D-Aspartate N-Methyl-D-Aspartate Receptors N Methyl D Aspartate Receptors